söndag 11 januari 2009

NextWorld

Tekniska/vetenskapliga förutsägelser om framtiden är alltid spännande att ta del av. Jag har nyligen tuggat mig igenom ett antal avsnitt av Discovery Channels serie NextWorld. Det skulle vara spännande att resa 50 år in i framtiden och se hur mycket av det de förutspått som verkligen utvecklas och används. Jag har tidigare roat mig med att läsa gamla årgångar av Tekniken idag (har för mig att det var så den hette) och där kunde man på 50-talet läsa att "turbinbilen kommer att bli stor i framtiden", "I framtiden kommer vi gå klädda i glas" och "mikrovågsugnen kommer att få viss användning i storköken". I vissa fall är det helt uppenbart varför en uppfinning/idé inte blir någon hit som t.ex. bilrutan som skulle göra så att man såg igenom karmen; det låter som en lysnade idé ända tills man ser att rutan är 2 cm tjock... För att återgå till NextWorld så finns det en hel del jag tror på där, som t.ex. tänkande maskiner och saker jag inte alls tror kommer slå som t.ex. den där 3D skrivaren som skulle göra att man kunde skriva ut allt man behövde i hemmet. Vattenrenaren var en intressant grej skulle man inte kunna bygga en stor variant av den för att använda i reningsverk?

Har förövrig just tittat på Hell's Ground eller Zibahkhana som originaltiteln lyder. Pakistans första splatterfilm och till och med rätt hyffsad :-P Det enda jag irriterade mig på var att de hela tiden blandade urdu och engelska, de skulle ha hållt sig till ett språk.

Inga kommentarer: