onsdag 21 januari 2009

Oväntade användningsområden

Idag blev jag påmind om att allt inte används så som det ursprungligen var tänkt. Jag har nyligen gått över till Renässans mot täppt näsa och när jag läste innehållsförteckningen kallades lösningen för "Ringers lösning". Eftersom eponymer fascinerar mig så kunde jag inte låta bli att slå upp det och det visade sig att Sydney Ringer (1835-1910) var en brittisk läkare som experimenterade med olika saltlösningar för att hitta en lösning som tillät ett hjärta att slå utanför kroppen. Undra vem det var som kom på att man även kunde använda den lösningen mot nästäppa...

Andra exempel på saker som fått annan användning än den som först avsågs är viagara (ursprungligen tänkt som hjärtmedicin) och tampongen som har sitt ursprung som invärteskompress för skottsår.

Inga kommentarer: