fredag 1 augusti 2008

Första steget mot en "cyber doll"?

Den här roboten [1] från Sega är ju bara för cool :-) Måste definitivt skaffa en eller två (en att dissekera). Undra hur länge det dröjer innan vi har sådana robotar man kan se i japanska animeserier på marknaden? Men mycket måste göras innan dess; bränsleceller som tar mat som bränsle, bättre motorer eller liknande för alla lederna, röst syntetisering, rösttolkning, chatbot program som både kan tala, tolka meningar och bygga inferenser. Man får nog försöka göra delmänger av kunskap och lagra dessa i databaser likt Cyn för att de ska kunna inferera ny kunskap utav det den redan vet. Sedan så måste den ju också på egenhand kunna uppdatera sin kunskapsdatabas. Man skulle nog kunna lagra databasen på minneskort och låta roboten ha x antal kortplatser så när den börjar få slut på minnet kan man antingen kopiera det gamla minneskortet till ett större eller sätta i ett till, dessutom tror jag att de är rätt billiga i drift och snabba att hämta info ifrån.

Jag skulle ha haft lite av greve Champignacs champinjonextrakt som gör en supersmart, med mina idéer och min fantasi skulle jag kanske kunna uträtta storverk :-P

Inga kommentarer: