onsdag 13 augusti 2008

Robotar igen.

Nu är D. Levys bok på tapeten igen (Love and sex with robots) (1) jag har tyvärr inte läst den, bara recensionen i New Scientist (2).

Vem är då Levy? Han föddes 1947 och har varit verksam inom AI-området sedan han utexaminerades från St. Andrews University 1967. 1980 grundade han datorolympiaden där datorprogram tävlar mot varandra i olika spel (så som schack, Bridge och Backgammon) 1997 vann han Loebnerpriset med programmet Converse. Han är också en mycket bra schackspelare och han har skrivit flera böcker om AI och robotar.

Åter till ämnet! Ska man tro en robotdokumentär på Discovery Channelevolverar robotarna 10 miljoner gånger snabbare än människan, så det dröjer nog inte länge förrän vi kan se fram emot mer mänskliga robotar. Om inte annat så lär de komma efter den teknologiska singulariteten. Men finns det någon marknad för dem då? Jo, jag är säker på att en tillräckligt avancerad all-roundrobot till ett inte alltför högt pris skulle kunna skeppas i omkring en halv miljon exemplar årligen. Arbetsområden? Tja, vad sägs om guider, privatlärare, sjuksköterska, personlig assistent, sällskap, affärsbiträde, väktare, trädgårdsmästare, städare, chaufför, mm, mm. Framtiden kommer att bli mycket spännande!

Btw den här sidan är så cool: Maidroid Laboratory, allt på japanska dock. Skulle vara spännande att veta hur han tänkte lösa gångproblemet. Och än har hon lite väl ryckiga rörelser för att kunna vara en bra maidrobot. Själv håller jag mig än så länge till att designa enklare robotar. ;-)

Förövrigt så glömde jag att förklara rubriken i mitt tidigare blogginlägg "Första steget mot en "cyber doll"?"; rubriken syftar på Hand Maid May där robotarna kallas cyber dolls, de blir till och med förolämpade om någon kallar dem robot.

Inga kommentarer: