lördag 9 augusti 2008

Spelet jag drömmer om

Jag skulle vilja se den utlimata Elite-klonen och då menar jag inte första Elite utan 3:an First encounter. Det var synd att den var så full av buggar. Visst har det kommit flera rymdspel med bättre grafik sen dess (Freelancer t.ex.) men de saknar det som gjorde Elite 3 så bra: att man kunde landa på planeterna, dvs gå direkt från rymden och ner till ytan utan att det laddades något. I Battlecruiser 3000AD kunde man den men där fanns det andra fel... Och varför måste många av rymdspelen ha "jumpgates" det var mycket roligare att göra hyperrymdhoppen från vilken plats som helst. VegaStrike föreföll lovande ett tag men det har definitivt sina brister...

Jag skulle gärna sätta mig ner och själv skapa det ultimata rymdutforskningsspelet, men tyvärr så har jag varken tid eller tillräckliga kunskaper. För ska man kunna landa på och utforska planeter måste man göra dem på något snyggt sätt, t.ex. m.h.a. QuadTreeTerrain... Perlin noise duger i och för sig men det blir inte lika snyggt och då infinner sig frågan om hur man gör med cullingen? Att rendera en hel planet på en och samma gång faller på sin egen orimlighet. Och fysiken? Sen måste man se till så att så mycket som möjligt skapas på procedurell väg. Universumet kan man iallafall lätt bygga upp så, se bara på Elite-spelen. Och med tanke på hur Kkrieger såg ut trots att programfilen var så liten så lär man kunna göra väldigt mycket på procedurell väg, nackdelen blir ju långa laddtider...

Inga kommentarer: