torsdag 25 oktober 2007

Facebook och reklam

Jag har omvärderat tanken på att gå med i Facebook, det får vara tillsvidare. Om jag nu inte går med bara för att djävlas: skriver allt i l337 med så många termer som möjligt hämtade från uppslagsbok för datanördar (tror det var så New hacker dictionary heter på svenska) och fyller mina bilder med vattenstämplar som säger (c) 2007 NN och som grädde på moset skapar jag gruppen "Hata Facebook" (något en kompis till mig föreslog). Det här med upphovsrätten(*) ett intressant perspektiv på saken, tala om möjligheten att tjäna pengar på andras arbete. Undra hur det sett ut om facebook var riktat mot företag istället inom t.ex. skivbranchen... Hehehe, nä vi behöver lagar som bättre skyddar den fysiska personen, den lilla människan.

Nåja, ingenting är gratis och att det man skriver på nätet en gång kan användas mot en är en av anledningarna till att jag föredrar att vara anonym här. Det kanske är dags för en motrörelse?

Apropå det här med riktad reklam så såg jag följande citat i DN: "- Alla e-postdistributörer automatskannar meddelanden efter virus och spam, säger Maria Goth, pr-chef på Google. Vi använder ett liknande filter för nyckelord för att kunna skicka mer relevanta annonser." (Högt pris för vänner på nätet). "Mer relevanta annonser", tillåt mig skratta jag "bråkar" med en tjejkompis via gmail och googles annonssystem föreslår äktenskapsrådgivning :-D jag minns inte vad det var vi mailade varandra om när samma system föreslog skidsemester i Ryssland. Nåja jag är rätt hårdhudad när det gäller reklam och de mer malplacerade annonserna brukar roa mig. Förövrig ska jag börja kryptera filerna jag skickar med gmail, jag gillar inte att jag inte får skicka varken exe eller dll filer via mailen (i och för sig är det inte svårt att lura gmail men ändå).

Osammanhängande och rörigt? Tja, vad kan man säga, jag är ju Hastur ;-)

Inga kommentarer: