torsdag 25 oktober 2007

Mamma, pappa, barn

Vem har väl inte kunnat undgå att lägga märke till kampanjen "Mamma, pappa, barn" och RFSL reaktion på denna. RFSL får finna sig i att om det finns yttrandefrihet så finns det också de som inte delar ens mening tål man inte det kanske man ska överväga att flytta till en diktatur istället där det bara är
tillåtet med en mening. Själv finner jagt.ex. prideparaden osmaklig men inte anser jag att den borde förbjudas för det, de som vill ha den och se på den får så gärna göra det för mig, jag är glad att jag slipper. Jag tror att man generellt måste respektera mer att det finns fler åsikter en den egna. Förövrigt anser jag att alla ska vara lika inför lagen varför enkönsneutral äktenskapslagstiftning känns självklar. Sen att jag själv tycker att kärnfamiljen är idealet är en annan femma, men folk får så gärna ha andra samlevnadskonstellationer för mig, bara de gör dem lyckliga. För vem är jag att diktera vad andra ska bli lyckliga av?

Några blandar in gud i det här och hävdar att äktenskapet är instiftat i himmelen. Men gud/gudar är en myt, en förklaringsmodell framtagen av folk som inte visste bättre och sedan använd som maktmedel i årtusenden. En modern människa borde klara sig utan 2000-åriga myter (i vissa fall äldre och i vissa fall yngre). Med andra ord allas likhet inför lagen övertrumfar religiösa myter.

För övrigt för er som inte kan läsa texten på bilden till föregående inlägg så står det "Foreplay" på datorskärmen.

1 kommentar:

Winther sa...

Jag tror på Gud mer än Hastur.