måndag 10 december 2007

Nobeldag & djurrätt

Då var det dags för nobeldagen igen :o) Alltid trevligt när vetenskapliga framsteg får så mycket utrymme i TV.

Djurrättsfjantarna förnekar sig inte de försöker kapa 10 december så som "internationella djurrättsdagen", (1) som svepskäl anges att det var 10 december 1948 som FN antog deklarationen om männskliga rättigheter. Det verkliga skälet är nog a snarare att snylta på nobeldagens uppmärksamhet. På piratbyråns forum var det också någon som ville snylta på nobeldagen och ha "open source dagen" då (2). Fast i opensource fallet så tror jag på 4 juli :oD Nu rörde det sig visst om en mer eller mindre internationell omröstning på en annan sida (den länken leder dock till en hundblogg(?))...

För att återgå till djurrättsfjantarna så vore det trevligt att se dem leva som de lär även när det kniper, dvs vägra använda djurtestade mediciner, behandlingar och mediciner utvunna ur djur. Men de gör väl som hon PETA bossen som enligt P&Ts Bullshit såg sig som förmer än vanliga människor och därför ansåg det rättfärdigat att hon använde animaliskt insulin. Jag träffade en vegan några gånger för många år sedan, rätt söt men tyvärr så levde hon i sin lilla fantasivärld: hon ansåg att djurförsök helt kunde ersättas av datasimuleringar. *HAHA* Jag ville inte göra mig till ovän med henne (så desperat var jag efter tjejsällskap) så jag lät bli att förklara för henne varför det var en omöjlighet. Numera hittar jag henne inte på birthday.se så hon kanske levde som hon lärde, eller gifte sig, eller flyttade utomlands, eller något...

Inga kommentarer: