onsdag 19 december 2007

Vundo vs Hastur 1-2

Igår lyckades jag äntligen göra mig av med trojanen Vundo som jag ådragit mig. Varken FixVundo eller VundoFix kunde upptäcka infektionen, SuperAntiSpyware hittade och kunde ta bort den med resultatet att Windows inte fungerade längre. Lösningen på problemet hittade jag hos PC Hemmas forum, där tipsades det om programmet Unprotect som kunde "låsa upp" filer som inte kunde raderas pga att de användes av någon process. Jag låste upp ddayv.dll (som var boven i dramat) och dödade processerna som använde den, då blev det bråttom; eftersom jag dödade en systemkritisk process hade jag en minut på mig att ta bort filen. På andra försöket gick det och därefter så körde jag Hijack This för att rensa bort spåren av Vundo, det är så skönt att köra utan att mitt antivirusprogram piper stup i kvarten! :-D

Får jag nån gång tag på någon som gör sådana program som Vundo kommer det bara vara en blodig massa kvar av den personen när jag är klar. Tyvärr är det ju inte så enklet att det räcker med att säga mitt namn, tre eller till och med bara en gång ;-)
Fthagn!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag installerade Vundo idag på min skräpdator. Avira, superantispyware och hijackthis tog väck några delar, men långt ifrån allt.
Däremot vet jag att malwarebytes antimalware är som skapt för just Vundo. Installerade den, och den förpoffade alla Vundo-filerna åt helskotta!

Hastur sa...

Ah, bra att det löste sig. Men det är väl bara en tidsfråga innan det kommer något som är ännu värre än Vundo.