fredag 30 november 2007

Mobil rättstavning

Det ser ut som om någon hos TT haft tråkigt och testat att skriva in massa mer eller mindre skumma ord på sin mobil Konstiga ord tillåts i mobilen (från Expressen). Att ickeord så som"mongoluddsill" och "mognnilitp" förekommer är inte så konstigt (jag antar att mobilens ordlista är uppbyggd på samma sätt som hos t.ex. Word eller Stava). Märkligare är deras förklaring till att ord som "negerhora", "nazistparkering" och "mongoluder" förekommer. Jag köper inte riktigt förklaringen i en av kommentarerna dvs att mobilen skulle känna till skrivreglerna och därför tillåta att två riktiga ord kombineras till ett tredje riktigt ord. Ett enkelt test bekräftar min misstanke: bil och tak finns i min mobils ordlista men inte biltak. Tillverkarna hävdar att ordlistan ska spegla vardagsspråket, men hur har de sammanställt sin korpus? Eller är jag naiv att tro att de samlat på sig en stor mängd text för att därefter utvinna orden ur den? Jag gjordeen gång för jag behövde en stor ordlista till Ordprogrammet, min korpus var på bort åt 10 MB och ingen stans fanns det någon negerhora eller nasiztparkering (mina texter tog jag från Expressen, Aftonbladet, DN + några novellsiter). En förklaring kanske skulle vara att de tre orden hashar till exakt samma värden som tre anndra vanligt förekommande ord och i så fall kommer rättstavningen inte att klaga. Fast det känns otroligt att alla tre orden skulle gå att uttala i så fall. Bloggers stavningskontroll är också något i hästväg, mobilen tycker den ska vara "mo bilen" eller "mobil en" XD

Inga kommentarer: