onsdag 28 november 2007

Rött gör att man ser rött.

Hehehe, i DN kan man i artikeln "Montör fick inte ha rött hår" läsa om ytterligare en idiot som tror att det är ok att se ut hur som helst. Enligt artikeln har han dessutom mage att säga " Jag är besviken över att de inte kan acceptera mig som jag är", det absurda i uttalandet är ju att i och med att han färgat håret så accepterar han ju inte ens sig själv som han är. Frågan är om han har tillräckligt med intelligens för att fatta det. Det spelar ingen roll om jag tycker att ditt och datt är snyggt, vill jag umgås bland folk måste jag ta hänsyn till att andra måste stå ut med mitt utseende också. 4 kommentarer hittills, två för och två mot, nåja de flesta har väl fullt upp med att kommentera Göran Johanssons uttalande om invandringen. Om jag skulle anställa folk så skulle jag definitivt rensa ut folk med synlig piercing (tungan räknas), färgat hår och synliga tatueringar. Länge leve det vårdade yttre!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket skitsnack, vårdat yttre har varierat under historiens gång, vad som var vårdat förr är inte det i dag.
Detta är tydligen en arbetsgivare som inte har kontakt med verkligheten, och tror att han kan vara smakdomare. Om han skickat hem den anställde för att han brutit mot klädkoden typ, tvång att bära uniform, så skulle det vara en helt annan sak. Men nu är det bara hans personliga smak för hårfärg som får råda.

Linda sa...

Så jävla rätt!

Den som betalar lönen har också rätt att ställa kraven. Ska vi ta ifrån företagaren dennes rätt att bestämma policyn? Verkar ju inte klokt.

Dessutom verkar det som folk inte fattar att man kliver in i en yrkesroll när man går till jobbet. De verkar tycka att hela deras personlighet sitter i det yttre.

Vidde sa...

Jag tycker människan kunde ta och evolvera vidare från utseendefixeringen som är så tydlig hos alla flockdjur.

Vore det inte skönt om alla bara fullständigt sket i hur andra såg ut och istället såg till vad som sägs och görs? Hur mycket tid skulle vi inte tjäna på det? Och hur många konflikter skulle vi inte slippa?

Och tänk efter; om vi har två vägar att välja på i vår fortsatta utveckling, en där utseendet är viktigt, och en där utseendet inte betyder någonting alls... Vilken väg vill vi ta? Om hårfärg är viktigt, är hudfärg det också?

Jag tycker självklart att hygien är viktigt, men det har ju ingenting med hårfärg att göra!

Adolf R sa...

Chefen gjorde helt rätt. De flesta företag/organisationer i civiliserade länder har klädkoder. Folk kan inte bara komma till jobbet och se ut hur som helst. Precis som det inte är passande för kvinnor att bära för vågade kläder på jobbet, så får inte de anställda skrämma bort kunderna och sina kollegor med sitt utseende. Hade han bott i t.ex. England hade han nog fått sparken. Det är ju andra gången chefen något sådant har hänt med just denna anställd.

Innan jag kunde bli anställd fick jag läsa igenom företagets regler och underteckna ett åtagande att följa dessa regler, samt att jag förstod konsekvenserna av att strunta i dessa. Det gör väl alla. Han bör vara tacksam att chefen är beredd att ge honom ytterligare en chans. Annars kan facket väl hjälpa honom att hitta ett jobb som inte har något emot hans gräsliga frisyr, eller att starta eget. Kan det vara så att han egentligen inte gillar jobbet och egentligen vill kunna kamma hem ett stort skadestånd? Och sedan undrar folk varför företag drar sig för att anställa vissa människor. Man har helt enkelt inte råd med alla dessa lättkränkta människor! Låt det här vara en varning till alla blivande arbetsgivare: lär er identifiera de korkade sökanden redan från början, annars kan det står er dyrt i detta lättledda samhälle.

Hastur sa...

Till anonym:
Eftersom "vårdat yttre" varierar under historiens gång så borde de som tycker det är snyggt med skrot i ansiktet och hår som mest liknar en konstnärs palett skaffa sig en tidsmaskin och resa till en tid där alla ser ut så så slipper de oja sig över att vi med normalt utseende blir spyfärdiga av att se eländet.

Hastur sa...

Till Vidde:
Intressant kommentar. Ironin i det hela är att den som från början var utseendefixerad var han som färgade håret, hade han inte varit utseendefixerad hade han varit nöjd att se helt naturlig ut. Eftersom hudfärg är något naturligt så spelar den ingen som helst roll, så länge man inte går in för det idiotiska företaget att ändra på den. Jag ser också fram emot en tid när utseendefixeringen är förbi och vi ger tillverkarna av smink och hårfärg fingret.

Hastur sa...

Så originellt, en idiot som kan tyska.